Ahad, 24 Mei 2009

UDANG GALA GERGASI






Udang Gala, inilah simbol atau mercu tanda daerah Beluran, Minggu lalu saya jalan-jalan cari makan ke bahagian Sandakan sebelum sampai bandar Sandakan singgah dulu ke pekan beluran lebih kurang 32km dari simpang jalan Labuk. Pekan Beluran tidaklah besar sangat ianya terletak ditepi sungai yang besar. Cara kebetulan hari tersebut hari minggu ramailah orang dikawasan tapak tamu dan sekitar pekan.


Rombongan kami terus kepasar ikan untuk melihat dan membeli udang galah namun ada satu meja sahaja yang menjual udang galah tak banyak, kata penjual “belum musimnya lagi”. Apa boleh buat beli saja yang ada. Rasa-rasanya apa bila melihat udang gala yang besar tu terfikir pula nak memancing udang di sungai Beluran ni manalah tau.. atau di sungai Bingkoka Pitas pun jadilah.


2 ulasan:

  1. uiinaaaa...
    punya basar itu udang. udang makan kita itu coach kalau silap haribulan..hehehee.
    ini blog coach ni pun semakin mantop bilang sanguru..nah,rajin2lah update bo..yang blog kita 1 tu pun rajin2 post..hehehe

    BalasPadam
  2. Teringat kenangan berkunjung ke rumah seorang sahabat di daerah Beluran.. lebih kurang 30min menaiki bot baru sampai kampungnya. Kenangan memancing udang galah dia tangga rumah.. menyauk udang di waktu malam.. dan kenangan melihat sang bedal di persisiran sungai.. indahnya kenangan itu..

    BalasPadam