Ahad, 19 April 2009

PANGALUAN TELUK MARUDU






Pangaluan atau alu-alu sejenis ikan yang datang bermusim di laut teluk marudu, walaupun musimnya sudah berlalu tapi ikan ini sentiasa ada di laut teluk marudu dalam kelompok kecil dan ditempat-tempat tertentu. Semalam saya dapat menaikan dua ekor pangaluan yang beratnya sekitar 2.8 kg tiap seekor, "sukup untuk lauk 3 ari anak baranak ok lah".
Umpan yang digunakan adalah sotong hidup atau anak ikan hidup seperti ikan surui,selidai,tamban besar dan tulai. Yang mujarap sotong hidup kompom ka di urang puti dapat punya, mau cari sotong hidup kena berjaga ditepi perahu yang ada lampu pom dan meyiudnya denagn jaring yang di panggil siud. Masa ikan pangaluan aktif makan selalunya tengah malam dan waktu subuh.
Kalau nak cuba-cuba pancing pangalaun atau ikan lain di teluk marudu kita boleh aturkan, boleh jalan berkumpulan atau seorang-seorang. Dijamin seronok punya, boleh melihat sungai bandau, hutan bakau, kuala bandau, pulau tambun, pulau matunggong dan lain-lain lagi secara dekat. Banyak yang menarik bah diteluk marudu, jom sambil pancing ikan, sambil curi pemandangan.



2 ulasan:

  1. salam, bah buli kah babu bekenalan - baik jua idea mu atu. Babu mimang suka meliat-liat pemandangan.

    BalasPadam
  2. Salam tuan,
    seronoknya pancing ikan :-)

    BalasPadam